Lördag

Jag tänker börja detta blogginlägg med att skriva om vad som hände igår eftersom att jag tydligen inte hann med att blogga igår :P

Jag tänker inte berätta speciellt mycket om dagen eftersom att det inte hände så mycket. Jag slutade 11.20, och visst det kanske är skönt. Men man blir ganska less när dét inte finns några bussar som får hem förrän kl 2! Så jag gick på stan i 3 timmar och födrev tiden. Att gå på stan är inte alls lika kul efter skolan som det är att gå på typ helgen, jag vet inte varför?

På kvällen for jag till Rundvik igen och kom hem någon gång strax innan 24.00 :P Jaa, det var min dag igår!


Återigen till idag LÖRDAG!

Klockan halv 9 blev jag väckt eftersom att vi skulle till stan idag och jag hade bestämt mig för att följa med. Jag köpte 5 bh:ar för 100 kr, ett bra köp eller hur? Och så köpte jag 2 tröjor. Vi var i stan till typ halv 2 :P

När jag kom hem skyndade jag mig bara att byta om och gick sedan till lagårn på direkten eftersom att jag visste att det skulle rengöras där idag.

När jag kom dit så hade en ko precis kalvat så vi fick lov att hålla på med den kalven ett tag. (det blev en kvigkalv som ska heta Gullan). När hon hade kommit på benen och ätit så fick vi lov att se till så att Fridolf (kalven som kom igår) också skulle få mat, men han vägrade att äta. Så det blev lite problem där också.

Och när vi hade hållit på med kalvarna ett tag gick jag och kollade till fåren och naturligtvis är det en tacka som håller på att lamma. Så då blev det bara till att kolla till henne ett tag.
Hon lammade ett stor bagglamm som ska heta Gabriel. Jag tänker inte berätta något mer om hennes lammning.

Efter ungefär 2 timmars slit med kalvarna och lammet kunde vi äntligen börja med det vi egentligen skulle göra - Ta bort all skit under korna som går i lösdrift. Och det tar ungefär som alltid ca: 3 timmar. När vi hade gjort klart det så skulle vi försöka få Fridolf att äta igen, men han vägrade fortfarande.

Medans vi höll på att få han att äta så råkade fjolårs kalvarna bryta ut sig från sin inhängad och smita till korna som står på bås :S Inte bra! För det tog ett bra tag att få dem därifrån, haha.

När vi ätnligen hade fått alla på plats igen så kunde vi ge dem mat efter flera timmars slit, som delvis var i onödan. För det visade sig att Fridolf faktiskt åt själv, vilket vi inte trodde att han gjorde. Vilken luring! Men bra att han äter iaf, vi var ju så oroliga att han inte skulle klara sig.

Strax innan allt var klart visade det sig att det skulle ske ännu en grej!! Jag brukar alltid vara den som ger alla djuren vatten det sista av allt som görs innan vi går hem. När man sätter på vattnet är det en spärr som måste slås på först och sedan slås av när man är klar igen. När jag hade fyllt den sista hinken med vatten så var korna så törstiga att jag stog och väntade på att dom skulle dricka upp vattnet så att jag kunde fylla på med en gång.Medans jag stod och väntade på det så såg jag att en kalv höll på att bli kliven på så jag gick dit. Och sedan glömde jag bort vattnet!!! Jag hade ju stängt av det med vanliga kranen men spärren var ju inte låst. Och självklart var det en kalv som hade varit där och lyckats få igång vattnet. Så när jag kom tillbaka ungefär 10-15 minuter senare var det en enda sjö i en del av lagården. Och jag skyller inte på någon annan än mig själv eftersom att jag gott och väl vet att allt var mitt fel. Haha, så då blev det att sopa ut en massa vatten. Jag kan inte fatta att det kan bli så fruktansvärt mycket vatten på bara några minuter. Jag kan lova, det var blev 100 liter ute på golvet, ojojojo.

Vid 9 kunde jag äntligen gå hem, efter 7 timmar i lagårn. Och då var jag extremt hungrig, så det var jätte gott med nudlar :D

Nu är jag riktigt trött eftersom att jag hållit igång exakt hela dagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0