Onsdag



Idag har jag jobbat min näst sista dag. Eftersom att jag jobbar kväll imorgon så bjöd jag på fika idag istället, det passar liksom bättre. Och så har jag lämnat in mitt lönepapper :) Så nu är det bara imorgon kvar och sedan är det hej då, nästan! Jag hoppas att jag får komma tillbaka, jag är uppskriven på en vikarielista där så någon gång kanske dom ringer och behöver min hjälp :P

Lisa (på bilden) var lammsjuk hela förra veckan. Och när hon skulle lamm fick hon hjälp med att få ut lammet för det låg konstigt, ett framben hade hamnat fel. Efter det var Lisa alldeles knäckt. Hon klev inte upp och hon åt/drack inget. Vi trodde att hon skulle pigga på sig efter någon dag men så blev det inte. Hon mådde riktigt dålig och hade förmodligen ont, kanske en inflammation? Så idag beslöt vi att ta bort henne så att hon skulle slippa lida. Men det är tråkigt att ta bort en tacka som funnit med i några år, när v tar bort lamm eller baggar är det inte alls samma sak. Men att får dör är något man måste lära sig. 10% av lammen som föds varje år ska dö och 1-3 tackor ska dö. Nu är det ju inte varje år det är så, ibland dör bara ett fåtal och ibland fler det där är väll bara genomsnittet.

Hur som helst så finns inte Lisa (603) kvar! Men om någon är intresserad så kan den få köpa hennes öronmärke, det ligger i mitt rum nu :P


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0