Fredag

Översvämmning ute? Svar: Jaa nästan. Alltså vad är det här? Hade de tänk att regna hela tiden eller?  Eller föresten det regnar väll för att det är fruntimmersveckan. Det brukar ju nästan alltid göra det då. Så på måndag kanske det är bra väder igen. Man kan ju iallafall hoppas på det.

Idag gör jag inte så mycket. Farmor är här så jag pratar med henne lite då och då. Och så fyller min syster Isabelle hela 13 år idag. Så ikväll blir det tårta och en massa annat fika skulle jag tro.

Nyttan med kor

Kon är ett husdjur. Men den finns också utanför huset.
Den lever oftas på landet, men den kommer in till staden
när den ska dö. Men det bestämmer den inte själv.
Kon har sju sidor. På den främsta sitter huvudet och
det är för att hornen ska ha något att sitta fast på.
Hornen är av horn. Dom kan inte rör på sig men det
kan öronen. Kon har två hål där fram med. Dom kallas
ko-ögon. Kons mun kallas mule. Det är nog för att den
säger mu.
På den bakersta sidan sitter svansen. Den jagar kon bort
flugor med, så att dom inte ska ramla ner i mjölken och
drunkna.
Den nedersta sidan är vikigast, för där hänger mjölken
och när mjölkerskan öppnar kranen rinner mjölken ut. 
Man häller mjölken i tetror som vi kan köpa i affären.
Som man kan se är kor ett nyttigt djur. Därför gillar jag
kor väldigt mycket.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0